Kaffe vs. Matcha grøn te

Kaffe vs. Matcha

Matcha grøn te indeholder cirka 30 mg koffein, men på grund af teens indhold af L-Theanin og fiber, frigives koffeinen langsomt. Det gør at vi får en konstant energitilførelsel over 4-6 timer, uden et pludseligt styrt, og energimængden i Matcha teen overstiger en kop kaffe med 90 mg koffein. 

Kaffe indtages oftest på grund af dens hurtige og nemme virkning. Man kan holde sig vågen i længere tid og man får mere energi til at præstere.

Kaffe drikkes dagligt af danske mænd og kvinder mellem 46 - 64 år, med op til 4 kopper dagligt (1) Der kan selvfølgelig være forskellig årsager til, så som smag og afhængighed.

Man snakker om, at der er forskellige fordele ved at drikke kaffe dagligt, så som dens energi- (2) og næringsindhold (3

Men hvordan er kaffe sammenlignet med Matcha? Vi starter med at se på hvordan kaffe påvirker vores krop.

Kaffens indflydelse på kroppen

Når vi drikker kaffe, mærker vi oftest dens effekt indenfor 10-15 minutter, dog aftager effekten hurtigt og pludseligt. Kaffe påvirker vores neurotransmitter så vores blodårer åbner sig mere, og der løber dermed mere blod igennem (4) Det gør at der kommer mere ilt til hjernen, og vi føler os mere vågne. Men på grund af den øget mængde blodtilførsel, kan vi føle os anspændte eller dirre. Vi kan endvidere risikere, at blive mere trætte end før efter virkningen.

Matcha derimod har en lavere mængde koffein, men har en bedre virkning.

Matcha og koffein

Matcha grøn te indeholder cirka 30 mg koffein per gram, hvilket er en tredjedel for en almindelig kop kaffe (5) og den energi man får fra Matcha varer længere. Det skyldes at L-Theanin og fiber blander sig med koffeinen, og den bliver dermed langsommere optaget af kroppen. På denne måde opnår man en konstant og mere ’fokuseret’ energi, uden det pludselig styrt og energien kan varer op til 6 timer. Det gør at Matcha ikke er lige så afhængighedsskabende som kaffe.

Matcha vs Kaffe energi over tid

Drikker man kaffe på grund af dens funktion, vil Matcha grøn te være en bedre løsning, til dels pga. dens høje energi indhold, men også dens mange sundhedsfordele.

Man anser også kaffe for at øge koncentrationen, og dermed gøre dig mere produktiv. Matcha indeholder aminosyren L-Theanin, der øger dit fokus og opmærksomhed væsentligt.

Læs mere om L-Theanin i vores artikel ”Øg Produktivitet og Fokus med Matcha Grøn Te”